Geleerde Lessen - de taal van de jongeren

  • Rachel van der Linden
  • 23 / 05 / 2022
  • Leestijd: 3 min

Een tweede pijler om de juiste jongeren te bereiken is door de juiste taal te spreken - de taal van de jongeren. Dat kan bijvoorbeeld doordat betrokkenen van het project zelf uit de doelgroep komen. Dat dit in de diverse lagen van een project kan laten verschillende allianties goed zien.

Samuel Abraham van RU Content is zelf als Eritrese nieuwkomer naar Nederland gekomen en heeft ook hier veel contacten met de Eritrese gemeenschap. Vanuit passie, liefde en begrip voor de situatie weet hij zijn doelgroep, Eritrese jongeren, als geen ander te bereiken.

Bij MBO & Arbeidsmarkt  zie je betrokkenen vanuit de doelgroep op een andere manier terug. Hier werken ze als het waren met een circulair systeem. Jongeren die hun training hebben afgerond worden senior member en kunnen vervolgens een rol krijgen bij het begeleiden van nieuwe mbo-studenten in hun weg naar werk. Op deze manier is de cirkel weer rond.

Ook bij De weg vrij naar werk weten ze op een soort gelijke manier een goede connectie te leggen tussen begeleiding en de jongeren. Hier ondersteunen o.a. ex-gedetineerden jongeren die net uit detentie komen in het vinden van werk. Vanuit ervaring weten ze tegen welke problemen ze aan kunnen lopen en hoe waardevol deze begeleiding is.

Dat het delen van ervaringen goed werkt zien we ook terug in het programma 'What's Next' van de alliantie Talentontwikkeling. Hier delen mbo-studenten hun ervaringen met vmbo leerlingen. Uit ons onderzoek blijkt dat dit goed aanslaat en scholieren enthousiast zijn om meer te horen over wat mbo-studenten doen en hoe hun studie of school eruit ziet.

Geleerde Lessen
In de serie Geleerde Lessen gaan we in op de vraag 'Hoe bereik je de juiste jongeren?’. Regioplan onderzocht in de afgelopen 4 jaar voor Platform Jongeren & Werk welke aanpakken werken. Lees hier alles over de uitkomsten.